Jak zostać operatorem drona?

Jak zostać operatorem drona?

Aby latać dronem rekreacyjnie, nie potrzebujesz żadnych kursów i zaświadczeń – wystarczy nauczyć się podstaw samodzielnie na symulatorze, a potem wyćwiczyć je na dronie. Jednak jeśli chcesz latać dronami zarobkowo musisz otrzymać certyfikat UAVO wydawany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. W skład latania komercyjnego wchodzi:

  • fotografia i nagrywanie z powietrza,

  • patrolowanie terenów z powietrza,

  • mapowanie terenu,

  • fotogrametria,

  • loty pokazowe.

I wiele innych, to wszystko za co będziesz pobierał opłaty.

Jakie rodzaje licencji i na jakie drony?

Są trzy rodzaje licencji, jaką można uzyskać.

VLOS – loty dronem w zasięgu wzroku.

BVLOS –loty dronem poza zasięg wzroku.

INS – uprawnienia instruktorskie.

Drony natomiast dzielą się na pięć kategorii:

  • samolot bezzałogowy (A)

  • śmigłowiec bezzałogowy (H)

  • sterowiec bezzałogowt (AS)

  • wielowirnikowiec bezzałogowy (MR)

  • inny bezzałogowy statek powietrzny (O).

Plus kategorie wagowe do 2kg., od 2kg. do 5kg. i od 5 do 25kg.

Warto zrobić licencję na jak największą wagę, ponieważ umożliwia nam ona również latanie na wadze niższej. Niestety potrzebujemy wtedy odpowiedniego sprzętu, np. na DJI Phantomie nie jesteśmy w stanie zrobić licencji na 2 do 5kg, ponieważ Urząd Lotnictwa Cywilnego wie, że taki dron waży mniej i mniej udźwignie.

Ile kosztuje egzamin?

Egzamin kosztuje 201zł. (53zł. egzamin teoretyczny, 105zł. egzamin praktyczny, 43zł. wydanie świadectwa UAVO).

Jednak trzeba wziąć pod uwagę koszty badania lekarskiego (ok. 250 zł.), koszt naszego sprzętu – egzamin zdaje się na własnym modelu. Za niedługo będzie trzeba dodać do tego koszty szkolenia, które będzie obowiązkowe (ok. 1500zł.).

Co trzeba umieć?

Egzamin dzieli się na część teoretyczną i praktyczną. Dokładny zakres można znaleźć tutaj:

http://www.ulc.gov.pl/_download/personel_lotniczy/licencjonowanie/zakres_egzaminow_uav.pdf

Pytania teoretyczne nie są bardzo trudne, nie trzeba umieć dokładnych dat, numerów ustaw i artykułów. Wiele pytań jest logicznych i dla doświadczonego modelarza nie powinny być one problematyczne. Większość pytań to pytania zamknięte.

Egzamin praktyczny nie wymaga ogromnych umiejętności, jednak trzeba pamiętać, że większość egzaminatorów nie pozwala używać GPS-u, który ułatwia latanie.

Na egzaminie praktycznym najczęściej trzeba:

  • zrobić ósemkę;

  • lecieć na obwodzie kwadratu (jeden bok ok.30 metrów);

  • lecieć na obwodzie kwadratu kolejno wznosząc się i opadając;

  • zasymulować sytuację awaryjną.

Egzaminy można zdawać w Gliwicach, Warszawie oraz Gdyni.

Na egzaminy najlepiej umawiać się telefoniczne bezpośrednio z egzaminatorem.

Tutaj lista egzaminatorów: http://uavo.com.pl/gdzie-zdawac-egzamin/

Potrzebne dokumenty:

Wszystkie dokumenty(+protokoły z egzaminu), prócz polisy, wysyła się do ULC i do 30 dni oczekuje się na wydanie świadectwa. Zaświadczenie można odebrać osobiście w Warszawie, jednak najłatwiej podać adres i poczekać na przesyłkę.

Warto wiedzieć.

Można uzyskać ulgę jeśli chodzi o opłatę za egzaminy.

  • osoby, które nie ukończyły 21 lat – ulga w wysokości 25% stawki opłaty lotniczej
  • osoby uczące się, które nie ukończyły 25 lat – ulga w wysokości 50% stawki opłaty lotniczej
  • osoby niepełnosprawne – ulga w wysokości 50% stawki opłaty lotniczej

Należy jednak przedstawić dokument udowadniający, że spełniamy wyżej wymienione warunki.

Jeśli nie zdasz egzaminu za pierwszym razem masz możliwość dwóch poprawek – zarówno w wypadku teoretycznego jak i praktycznego egzaminu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *